Ericdekruijk.reismee.nl

Turkije

Tijdens mij reis door Turkije stond ik vaak versteld van de enorme gastvrijheid hier en vroeg me ook vaak af of dat andersom ook net zo het geval zou zijn:

Er komt een Turk naar Nederland. Hij heeft net zijn Bachelordiploma behaald en maakt nu een reis door Europa. Naast Turks spreekt deze Turk ook goed Koerdisch, Arabisch en Farsi. Hij spreekt ook nog een mondje Armeens, dus hij moet zich wel kunnen redden denkt hij. Als hij midden op de Neude staat blijkt echter niemand hem te kunnen verstaan. Geen nood! Nadat de Turk om de weg had gevraagd en de man geen raad wist met die vreemde talen is hij snel een hoop vrienden gaan bellen in de hoop iemand te vinden die misschien wel een woordje Arabisch of Turks zou kunnen verstaan. Na 10 minuten staan er al een hoop mensen rondom de Turk en een aantal willen graag samen met deze Turk en zijn backpack op de foto. Weer vijf minuten later krijgt de Turk een telefoon in zijn handen gedrukt. Aan de andere kant van de lijn hangt iemand die ook wel een beetje Farsi spreekt en de Turk legt hem uit dat hij opzoek is naar een goedkope plaats om te overnachten. De Turk wordt door de enthousiaste menigte meegenomen naar een theehuis waar even later iemand binnenkomt lopen die Arabisch spreekt en de Turk uitnodigd om die avond bij hem en zijn familie thuis te blijven slapen. De Turk wordt een beetje verlegen van al deze gastvrijheid, maar neemt ieder aanbod met beide handen aan. Die avond wordt voor de Turk de tafel gedekt met een breed scala aan Nederlandse lekkernijen: Boerenkoolstampot, hutspot, andijviestamp, zuurkoolstamp... en, dat alles geserveerd met warme jus en verse worst! Hmm! De Turk krijgt het grootste bed dat in het huis te vinden is en slaapt heerlijk die nacht. Hij heeft geen idee hoe hij deze mensen moet bedanken. Hij laat een pak Turkse stroopwafels achter die nog onderin zijn tas lag.

In Istanboel kwam ik op een AEGEE feestje Hamdin tegen. Een 24 jarige Koerd die mij na een gesprekje van hooguit 3 minuten uitnodigde om hem in Antalya te bezoeken. Ik had toen nog geen enkel idee hoe ik door Turkije wilde reizen dus waarom niet eerst naar Antalya dacht ik. In mijn tocht naar het zuiden kwam ik vaak mensen tegen die me vertelden van de Jandarma te zijn, het leger. Ze waren altijd erg behulpzaam alleen hadden ze wel een rare manier om te vertellen dat ze soldaat waren. In alle gevallen tillen ze al helemaal in het begin van het gesprek hun trui een stukje omhoog en wijzen naar hun pistool die uit hun broekriem steekt. Een rare manier om iemand gerust te stellen toch.

In Antalya aangekomen bracht Hamdin me met zijn motor meteen naar zijn universiteit. Hij studeert daar Engels en zijn les zou over 10 minuutjes al beginnen. In deze les werden een aantal studenten door de Britse docent naar voren geroepen die daar op een podiumpje een verhaal, in het Engels natuurlijk, over zichzelf moesten vertellen.Het studiejaar was nog maar net begonnen en dit was voor de docent de beste manier om zijn studenten beter te leren kennen en tevens hun spreekvaardigheid te beoordelen. De docent keek nog een keer over de klas en zocht naar het laatste slachtoffer dat vandaag het podium zou moeten betreden. Zijn blik bleef iets te hangen hangen op mij... ‘haven't seen you here before... please, introduce yourself'. Met mijn rooie wangetjes beklom ik het podium en vertelde wie ik was en wat ik hier kwam doen. Het resultaat was een bombardement aan vragen over Nederland, liften, Couchsurfing, hoe gevaarlijk het was, stages in het buitenland en vooral wat ik van Turkije vond. Die avond was er op de universiteit een groot feest. Wat meteen opviel: geen alcohol! Iedereen ging los op thee, cola en Turkse melk.

Iedereen die ik sprak kende wel ergens iemand in Turkije die ik zou mogen bezoeken tijdens mijn reis. Het resultaat was een schriftje vol telefoonnummers en vervolgens een tocht langs een hoop studentensteden van Turkije. Iedere ochtend werd ik wakker in een ander studentenhuis of bij een ander gastgezin en iedere dag volgde ik ook een aantal van hun colleges, onder andere: Engels, didactiek, Duitse grammatica, Frans, Thermodinamica en Statistiek! De rest van de dag liepen we door de stad, dronken we thee en spraken vooral heel veel over politiek. Ik was in het oosten met name te gast bij Koerdische studenten en ze willen graag over hun situatie in Turkije praten en zijn erg benieuwd naar wat wij daar in Nederland van meekrijgen. Gisteren was er op de universiteit van Diyarbakir nog een grote studentendemonstratie tegen een muur die op de universiteit geplaatst zou worden. Er wordt op de uni vaak gedemonstreerd en deze muur zou de verschillende faculteiten van elkaar moeten scheiden zodat samenscholen ook minder makkelijk zou zijn. Waarom wordt er dan zo vaak gedemonstreerd? De Koerden mogen hier in Turkije niet hun eigen taal, Koerdisch, spreken. Als je op straat met vrienden Koerdisch spreekt is er een kans dat je opgepakt wordt en een dagje in de cel moet zitten. Ook boeken in het Koerd?sch zijn verboden. Nou goed, ik kan hier hele verhalen gaan typen over wat mij allemaal verteld is, maar het komt erop neer dat ze zich behoorlijk in hun vrijheid beknot voelen. Ze hopen allemaal dat ze over een aantal jaar gewoon in alle rust en vrede samen met de Turken in Turkije te kunnen wonen, zonder iedere dag met discriminatie te maken te moeten hebben.

Een paar dagen geleden zat ik bij een man in de auto die mij waarschuwde toen hij hoorde welke plaatsten ik in Turkije nog wilde bezoeken. ‘Eric... in het oosten wonen de KOERDEN don't go there!! Dat zijn geen mensen Eric.. Dat zijn BEESTEN!' Omdat hij bang was dat ik de boodschap niet begreep en toch van plan was naar deze plaatsen te gaan belde hij tijdens het rijden zijn broer die beter Engels sprak. Ook hij maakte me duidelijk dat koerden echt de meest verschrikkelijke monsters waren die je je maar voor kunt stellen. Het klonk niet alsof een discussie met deze mensen mogelijk was dus ik vertelde ze maar niet dat ik al een week zeer gastvrij door Koerden over heel Turkije werd ontvangen en dat ze me iedere avond de meest lekkere gerechten voorschotelden... en dat ik ze stiekem best wel aardig vond

Ach ja.. ik vond het mooi hier geweest te zijn. Ik ben nu in Van en ga morgen Iran in. Tabriz. Ben beniewd.

Groet!

Eric

Anna

Eric, pas je wel op! Want in Iran, daar heb je van die mannen met lange zwarte baarden, ga daar niet heen!! Dat zijn geen mensen Eric... Dat zijn BEESTEN!! Anders ken ik nog wel iemand zonder baard, die heel goed Irans spreekt, daar mag je vast wel logeren!

Maar leuke verhalen allemaal hoor. Zag al op fb dat een turk een heel foto-album naar jou vernoemd heeft! Heb wel eens gelezen dat dat een bepaalde status geeft in Turkijke ;)

Hey, Slaap lekker.

Jorieke

Supervet!! Kunnen we nog wat van leren (op dat beestenverhaal na dan)

Dieke

woow echt mega vet jonge!
dit moet wel echt zijn zoals je het had voorgesteld als alles op z'n best zou gaan!
jeetje wat gaaf, zit super jaloers te lezen... echt leuk om te lezen wel.
Enjoy it

Diede

Echt vet verhaal weer Eric! Heel erg benieuwd hoe Iran is!

fab

Een bundeling van deze (zeer) korte verhalen levert vast de Constantijn Huygens-prijs op!

Mooi man!

marco

respect

Nicky

Klinkt goed allemaal! :) Have fun!

Hans

Volle neef, wereldburger en globetrotter,
Stinkend jaloers en met stijgende interesse heb ik je prachtige verhalen gelezen. Een groot literator schuilt in je; komt goed uit voor de Nederlandse schrijversgemeenschap. Ik zie in jou de erfopvolger van Mulisch. Je natuurlijke nieuwsgierigheid, je eloquentie, je openheid en je flair helpen je vanzelfsprekend boeiende contacten te leggen; chapeau! Voor mijzelf zie ik een volgende vakantiebestemming in het verschiet: Transnitrië.
Ongetwijfeld zul je af en toe ook je muzikale talenten gebruiken om de sfeer een extra boost te geven.
Na het telefoontje vanmiddag met Oxana, die attendeerde op je reismee site, blijf ik een trouwe volger van je boeiende en lezenswaardige ervaringen.

Petra

Eric,

Wat doe je allemaal leuke dingen! Echt heel erg stoer! Ik wist helemaal niet dat je een blog had, maar nu ga ik hem heel trouw volgen. Bedankt voor je snelle reactie op mijn mail trouwens. Liefs !

SUMELA

Het zijn altijd dictatoriale moslimlanden waar minderheden worden onderdrukt, die de grootste mond hebben over racisme en discriminatie!

In veel moslimlanden mogen christenen niet zeggen dat Christus de Zoon van God is, omdat dit een ideologische gevaar is voor de islam. Christenen zijn in het Midden-Oosten en Noord_Afrika een minderheid, vaak achtergesteld, onderdrukt of zelfs het doelwit van geweld. Veel christenen voelen zich niet meer thuis in hun eigen land. Konijnachtig fokkende Moslims hebben overal meerderheid gekregen en oorspronkelijke bewoners worden in de rol van vreemdeling geduwd, hoewel ze tot de oorspronkelijke bevolking behoren, net als in Nederland. Schaamteloze Turken en Marokkanen rukken verder op: via de media die door hun dictators gecontroleerd is,  worden Moslims die daarin zin hebben, aangeraden naar Nederland, België enz. te gaan: in Nederland kan iedere Moslim zijn geluk beproeven zonder visum, zonder eerst een baan te hebben, zonder toestemming.
De oorspronkelijke bewoners van huidige Turkije en veel Arabische landen hebben tot op heden geen rechten, terwijl dwaze EU politicus Moslims helpen met de bouw van grote Moskeen, volgen van islam lessen en creatie van Turkse - Arabische enclaves binnen Europa.
Vraag is waarom kunnen de 140 miljoen Christenen die in 35 Moslimlanden wonen en de oorspronkelijke bewoners zijn van die landen hun eigen geloof niet mogen uitoefenen, hun kinderen geen christelijke namen geven, geen radio en tv uitzendingen in eigen taal volgen, is dit democratie? Turkije, Soedan, Pakistan, Marokko en Egypte moeten stoppen met de Christenen te terroriseren!
De meeste westerse leiders ontkennen de connectie tussen geweld en de Islam. De elite heeft de neiging om de Islam af te schilderen als een mysterieus geloof dat tolerant en vredelievend is. Men baseert zich daarbij op de zgn. vrede-teksten en de terroristen als rand-figuren. Europese politici zullen in toenemende mate rekening moeten houden met de moslimkiezers!! Er zijn al hele gebieden waar niemand bij de verkiezingen kan winnen, als ze niet de steun hebben van de moslims...
Men vergeet daarbij een verklaring te geven van het geweld dat van meet af aan de Islam heeft vergezeld, dertien eeuwen lang.
Kijk naar al die dictatoriale regimes in Moslimlanden. De Islam heeft een doctrine van geweld tegen de westerse volkeren.

Het verlangen van de Islam is de wereldwijde overheersing met onderdrukking van alle andere volkeren. Kijk naar 25 Arabische dictators:een verplichting die de hele Moslimgemeenschap met elkaar verbindt. De ellende is dat we met het toelaten van de Moslims tot onze gemeenschap het “Paard van Troje” hebben binnen gehaald en we niet goed weten hoe we de strijders in het paard moeten houden. Moslimstaten van verschillende culturen hebben iets gemeenschappelijks en dat is de neiging om met hun buurstaten in conflict te leven. Marokko tegen de west Sahara, Turkije tegen de Armeniërs en Koerden, Op de Filippijnen zien we hetzelfde patroon. Ook in Indonesië is de strijd op de Molukken gaande. Somalie tegen de afrikaanse stammen, In Thailand en China komt nu ook de strijd. De strijd tussen de Moslims en Hindoes in India is welbekend. Soedan is een ander voorbeeld van de strijd tegen de buren voor nu al twintig jaar. Nigeria ook daar is strijd en Kenia is het volgende land. Ook in Mauritanië, Kosovo, Bosnië Albanezen, Tsjetsjenië, enz.Hoe is het mogelijk dat er zoveel anti_westerse Moslims helemaal door Turkije kunnen reizen en vrijwel onbelemmerd de grens met Europa over kunnen steken? Waarom moet dat paspoort opgedrongen worden aan de Turken die zich wel aan willen passen in Europa?
Let op:niet lang geleden stonden de Turkse legers voor de poorten van Wenen. Het Turkse onderdrukking is er nog steeds, alleen neemt het nu de vorm aan van sluipende immigratie en een Turkse overheid die zich actief met in het buitenland wonende turken bemoeit en de Moslims organiseert. De ramkoers van de Turkse overheid wordt steeds duidelijker.
Hoe deze gedachten binnen de huidige Islamitische organisaties worden toegepast, is een andere vraag en dient grondig geanalyseerd te worden.
We hebben zelfs niet zoveel rechten als de Moslims in Europa! terwijl wij de oorspronkelijke bewoners zijn, Mensenrechten in moslimlanden bestaan gewoon niet...En dat sommige ons durven vergelijken met de valse immigranten uit moslimlanden?
De moslims krijgen zoveel ruimte in heel Europa en zullen steeds harder roepen tot er eindelijk grenzen bereikt worden.
Niet_islamitische minderheden worden nog steeds onderdrukt. Niet alleen Christenen zijn slachtoffer van de repressie. Ieder- een die de Turkse regeringspolitiek bekritiseert, loopt grote kans op vervolging: journalisten, advocaten, mensenrechtenactivisten. Op deze manier maakt het Europese Unie zich schuldig aan negationisme.  Een uitspraak doen over genocide, over de bezetting van eiland Cyprus, over de rechten van de Koerden, Grieken en Armeniers, Dat staat haaks op de resoluties van het Europees Parlement waarin de genocides, onderdrukking van de alle minderheden in Turkije heel expliciet erkend en veroordeeld worden.
Turken voelen zich heel sterk en dreigen nu al heel veel. Het is verschrikkelijk om te zien hoe de Armeniërs, Pontische Grieken van Zwarte zee, Suryaniler, als tweederangs burgers, worden behandeld in Turkije. Waarom zijn de Christenen anders gevlucht uit hun eeuwenoude thuisgebied? De meeste christenen komen uit Mesopotamie, het land tussen de twee rivieren. Helaas zien we nog steeds verschrikkelijke nieuwsberichten over christenen die in Arabische landen worden afgeslacht. Wat doet Europa en de VS? Ze staan erbij en kijken ernaar. Egypte is nog niet verandert. Christenen worden nog steeds afgeslacht...De onverzoenlijke en intolerante houding van delen van de Turkse en Arabische machthebbers ook al is het verraderlijke EU regeringspolitiek. De huidige machthebbers in Turkije, de leger en Moslims zijn doodsbang voor schadeclaims van Armeense, Griekse Cyprioten en Koerdische slachtoffers en Bovendien druist zo'n historische terechtwijzing in tegen de trotse, nationalistische, patriottische gevoelens van de meeste Turken, een gevolg van de indoctrinatie van de leer van het Leger en islam. Zelfde Turken en arabieren in EU landen vormen een grote gevaar voor de stabiliteit van de lidstaten. Er blijft zowel op het politiek-ideologische als op het culturele en strikt nationalistisch en religieuze gebied de gerichtheid op islamitische landen erg groot. Integratie is onmogelijk. Islamieten zijn sinds 1400 jaar in geen enkele land geïntegreerd met een niet islamitische cultuur. Ze hebben uiteindelijk al die landen bezet. Landen waar ze oorspronkelijk als immigrant binnengedrongen waren, hebben ze verandert in een moslimland! Weliswaar - en daar wordt doorgaans te weinig rekening mee gehouden- worden ze hier ook nooit geïntegreerd.
Op basis van dit etnische of religieuze elementen georganiseerd hoge emigratiegraad uit Turkije en andere Arabische landen tegen Europa is een grote wapen, en dit samen met de zwakke EU leiders vormt een grote gevaar voor EU volkeren. Moslims fokken als konijnen:huidige demografische nachtmerrie waarbij de moslims door stevig doorfokken als vanzelf de grootste partij worden in Europa is een van de belangrijkste bedreiging. Ze gaan Europese volkeren verdrukken via hun export nog miljoenen Moslims naar alle gebieden. De integratie in het woonland moet worden tegengegaan, want hier kan het dictatoriale regime in het moederland last van krijgen, zowel financieel als politiek. Het met de satellietschotel uitsluitend naar tv-programma's uit het moederland kijken wordt bevorderd. Evenals nieuwe huwelijksverbindingen vanuit het woonland met bewoners van het moederland. Het propageren van de hoofddoek als uniform van de Islam maakt deel uit van het segregatiedoel. Door zich met dit "onschuldige lapje stof" te onderscheiden zal integratie geheid flink worden gehinderd. In een andere log staat beschreven welke functie de hoofddoek heeft in de vrouwengroep. In het moederland zelf heeft de moskee nòg een belangrijke functie. Zij organiseert de door massale corruptie en wanbeleid ontstane boosheid als bliksemafleider op een voor het regime veilige wijze. M.a.w. deze massa Moslims welke kweken als konijnen zijn de ondergang van onze sociale wetgeving want overbevolking brengt ramp.
Elke Koerdische organisatie of partij zal in Turkije vroeger of later geconfronteerd worden met de terrorisme, wat in Moslimlanden populaire is. Elke keer als de Koerden hun rechten op een parlementair-democratische manier willen verdedigen, dan worden ze in de cel gesmeten of gebombardeerd met rechtszaken. Dat daarna de Koerdische gemeenschap zich met geweld weert tegen Turken en Arabieren is onbegrijpelijk voor de handlangers van Moslim dictators.... Het is dan ook de elite die de agenda uitvoert van Turkije en andere Moslimlanden en zo een wapen is in de handen van de volksonderdrukkers waar ook ter wereld.
De antifascistische dwazen zouden zich beter eens bezig houden met de rol van de Turkse leger, grijze wolf en "gematigde islamieten" in de onderdrukking van de Koerdische diaspora. Daar zitten immers de echte fascisten en onderdrukkers. Maar dan zouden ze misschien wel ruzie kunnen krijgen met de 5.colonne van Turkije en het zou niet lang duren of zij ook worden racisten.

Turkije, Pakistan, Egypte, Iran, Indonesië en alle Arabische landen zijn de landen waar minderheden worden onderdrukt! Denk maar aan de Christenen en Koerden! Geef de Christenen en Koerden hun grondgebied terug aub! Dan heb je pas recht van spreken!

ensar

zo zie je maar dat koerden in Turkije wel hun rechten hebben en overal in Turkije welkom zijn om te werken en te studeren; zolang ze zich aan de regels houden, net zoals elke andere Turkse burger, of het nou een Koerd is of een Tatar, een Kazakh, een Laz of wat voor etnische achtergrond dan ook, zolang ze zich aan de regels houden is er niets aan de hand en kunnen ze alles bereiken wat ze maar willen; zoals Ozal, de turkse president werd en zelf Koerdisch. zoals ibrahim tatlises, zelf Koerd maar de meest geliefde zanger in Turkije, zoals en zo kan ik uren doorgaan. Net zoals in nederland, als ik me hier niet aan de regels hou beland ik ook in de cel; als de Friezen plotseling opstaan en een zelfstandige Friesland gaan eisen en daarvoor moorden gaan plegen op onschuldige mensen, zullen ze door de Nederlandse regering ook niet getoloreerd worden.
maar waarom is het zo dat men in het westen altijd met twee maten meet en niet eerlijk is. dat zal ik nooit begrijpen.